Kasztan jadalny – niepozorny przysmak

Kasztany jadalne to owoc drzewa z rodziny bukowatych o nazwie kasztan jadalny właśnie. Roślina ta powszechnie rośnie w basenie Morza Śródziemnego, na Kaukazie i w Azji Mniejszej. W Polsce rośnie ich niewiele. Na szczęście można je bez trudu kupić w sklepach ze zdrową żywnością a także coraz częściej również w zwykłych sklepach spożywczych.

Zastosowanie kasztanów jadalnych w kuchni

Kasztany jadalne można jeść zarówno na surowo, jak i po obróbce cieplnej. Jeśli chcemy je piec należy tylko pamiętać o nacięciu skórki. Nie jest to działanie bezcelowe, jeśli tego nie zrobimy kasztany podczas pieczenia mogą wybuchnąć. Kasztany znakomicie smakują jako samodzielne danie, charakteryzują się bowiem ciekawym, unikalnym smakiem, przypominającym dynię Hokkaido.  Gorące kasztany można kupić jesienią w wielu europejskich miastach. Mogą one również stanowić ciekawy dodatek do innych potraw, chociażby farsz do mięsa. Dobrze komponują się chociażby z ciecierzycą.. Ciekawostką jest, że kasztany jadalne można konserwować oraz przygotowywać z nich kompoty. Na Słowacji oraz na Węgrzech dużą popularnością cieszy się przetarta masa kasztanowa. Można ją wykorzystać do wypieków. Nasi zachodni sąsiedzi jedzą z kolei zupę kasztanową.

Coraz większą popularnością w sklepach ze zdrową żywnością cieszy się także mąka kasztanowa, która znajduje wiele zastosowań w przepisach kuchni bezglutenowej. Ponieważ można z nie wypiekać chleb oraz słodkości czy również robić makaron stanowi świetną alternatywę mąki pszennej dla osób chorych na celiakii lub mających alergię bądź nietolerancję na gluten. Mąkę kasztanową można też wykorzystywać do zagęszczania potraw.

Własności odżywcze kasztanów

Kasztany jadalne nie są bardzo kaloryczne. Zawierają 213 kcal w 100g. Składają się głównie z węglowodanów. Tłuszczu mają w składzie niewiele, ale są to w 2/3 zdrowe, nienasycone kwasy tłuszczowe. Mają natomiast  sporo błonnika (8g w 100g). Są dobrym źródłem

– witam z grupy B,

– witaminy E

– witaminy K

– mikroelementów takich jak potas, żelazo.

Zawierają również lecytynę, kwas jabłkowy i cytrynowy.

Dlaczego warto spożywać kasztany

Uznaje się, że składniki zawarte w kasztanach jadalnych mogą zapobiegać chorobom serca oraz nowotworom oraz wspomagać układ nerwowy i odpornościowy. Kasztany jadalne mogą również regulować ciśnienie.

Medycyna ludowa zalecała kasztany na problemy z trzustką oraz wątrobą. W tym pierwszym przypadku należało jeść je pieczone, jeszcze ciepłe. W drugim natomiast dodać do miodu. Uznawano również, że mogą być pomocne na śledzionę oraz na bóle głowy (gotowane, zjedzone na czczo). Nie można pominąć faktu, że kasztany uważano także za afrodyzjak.

 

Orzechy pekan – smaczne źródło rzadkich mikroelementów

Orzechy znane w sztuce kulinarnej jak orzechy pekan to w sensie botanicznym orzesznik jadalny. W naturze orzeszniki występują w środkowych Stanach Zjednoczonych (głównie Teksas, Oklahoma i dolina rzeki Missisipi, na północy aż po Wielkie Jeziora Amerykańskie). Są to piękne, wysokie drzewa, przypominające pokrojem nasze orzechy włoskie. Plantacje orzeszników stanowią ikonę kulturową amerykańskiego Południa. Także pozbawione skorupki orzechy pekan przypominają wyglądem nasze orzechy włoskie, ich smak jest jednak odmienny – bogaty i delikatnie maślany. Wysoko cenione jest także drewno orzesznika, służące do wytwarzania ekskluzywnych mebli.

Orzechy pekan w kulturze i w sztuce kulinarnej

Jeszcze przed przybyciem europejskich kolonistów orzechy pekan znane były powszechnie Indianom. Niekiedy służyły im nawet w wymianie handlowej, jako namiastka pieniądza. Źródła archeologiczne mówią, że Indianie zbierali je już przed tysiącami lat, pierwsze świadectwa historyczne o orzechach pekan pochodzą jednak od misjonarzy hiszpańskich działających w Teksasie w XVI wieku. Indianie każdej jesieni wyrabiali z orzechów pekan rodzaj gęstego, pożywnego piwa. Już w XVII i XVIII wieku hiszpańscy i francuscy osadnicy rozpoczęli masową uprawę orzesznika jadalnego. Także dziś aż 80% światowej produkcji orzechów pekan pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, przede wszystkim ze stanu Georgia. Orzeszniki uprawia się również w Chinach, RPA i Ameryce Południowej.

Orzechy pekan stanowią ważny składnik regionalnej kuchni amerykańskiej. Kuchnię amerykańską kojarzymy przeważnie z masowością, brakiem zróżnicowania – jest to jednak fałszywy stereotyp. Południe Stanów Zjednoczonych, zwłaszcza pełen wpływów kultury francuskiej Nowy Orlean, cechuje się wielkim bogactwem interesujących, oryginalnych potraw. Należą do nich także słodycze z orzechami pekan. Szczególnie znaną jest tarta z orzechami pekan (pecan pie) – pokryte warstwą dużych, dekoracyjnych orzechów ciasto wygląda niezwykle efektownie.

Także poza amerykańskim Południem orzechów pekan używa się do dekorowania deserów i słodkich wypieków. Często spożywa się orzechy pekan w polewie czekoladowej. Pozbawione dodatków lub solone orzechy stanowią popularną przekąskę na całym świecie.

Właściwości zdrowotne

Orzechy pekan odznaczają się wysokimi wartościami odżywczymi, są źródłem wielu rzadkich mikroelementów – magnezu, cynku, potasu i miedzi. Uchodzą nawet za naturalny środek leczniczy. Pokrywają także dużą część dziennego zapotrzebowania na wapń, witaminy z grupy B (w tym kwas pantotenowy) oraz witaminę E. Szczególne właściwości lecznicze orzechów pekan wiąże się także z wysoką koncentracją rzadkiego aminokwasu – argininy. Jego niedobory są wyraźnie związane z chorobą Alzheimera, a także z nadciśnieniem tętniczym i cukrzycą. Spożycie orzechów pekan zabezpiecza więc przed tymi chorobami. Mieszanka kwasu pantotenowego, magnezu, argininy, magnezu, cynku i witaminy E wspomaga pamięć i jest niezwykle skuteczna w walce ze zmęczeniem.

 

 

Nieszkodliwe kosmetyki poszukiwane!

Szkodliwość zdemaskowana

Ludzie w dzisiejszych czasach stają się coraz bardziej świadomi i wymagający w stosunku do rzeczy codziennego użytku. Od kiedy coraz więcej mówi się o szkodliwości niektórych składników kosmetyków – rośnie zainteresowanie ich naturalnymi odpowiednikami. Lista tych składników, które nie są korzystne dla zdrowia człowieka nie jest długa, jednak trudno znaleźć dobry krem bez choćby jednego z nich. Mowa tu na przykład o:

  • Parabenach, które są konserwantami. Pomimo pozytywnych właściwości, czyli ochrony przed rozwojem bakterii i pleśnieniem, mają również i te negatywne. Powodują zaburzenia w gospodarce hormonalnej i przyczyniają do rozwoju nowotworów jajnika, szyjki macicy i piersi. Parabeny można spotkać w kosmetykach do demakijażu, żelach pod prysznic, dezodorantach i szamponach;
  • Formaldehyd działa podobnie na kosmetyk jak parabeny. Jest konserwantem i środkiem bakteriobójczym. Może wywoływać trądzik, stany zapalne, zaczerwienienia skóry czy rumień. Ma właściwości rakotwórcze.
  • DEA, kokamid DEA, lauramid DEA – nadają kremową konsystencję kosmetykom, i regulują ich pH. Mogą w zamian wywoływać podrażnienia oczu i skóry, mają właściwości kancerogenne i są szkodliwe dla środowiska.
  • Toulen działa jest szczególnie szkodliwy dla kobiet w ciąży, ponieważ powoduje wady rozwoju płodu. Dodatkowo ma szkodliwy wpływ na układ oddechowy i nerwowy, może powodować nudności.

Takich substancji, bez których kosmetykom ciężko się obyć, a które działają ze szkodą dla użytkowników jest więcej. Co zatem zrobić, aby kosmetyki pomagały, a nie szkodziły?

Ważne, aby wiedzieć co wybrać

Świadomość o szkodliwości konserwantów i innych składników kosmetyków stała się powszechna. Wiele kremów reklamuje się napisami „bez parabenów”, ale czy nie zawierają innych konserwantów i substancji szkodliwych dla zdrowia? Aby mieć taką pewność, trzeba wybierać naturalne kosmetyki. Są one zwykle nieco droższe od zwykłych kosmetyków, ale warte są swojej ceny. Co więcej, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy i mieć stuprocentową pewność, że kosmetyk będzie zawierał same naturalne składniki, można samodzielnie przygotować choćby peeling do twarzy i ciała czy balsam po kąpieli. Wiele też jest produktów codziennego użytku, które mogą posłużyć do pielęgnacji ciała, włosów i paznokci np.: ojej kokosowy, ocet jabłkowy itd.

Są one coraz powszechniejsze i można je dostać w drogeriach stacjonarnych oraz zamówić przez internet. Tam wybór jest bardzo szeroki, a zakupy wygodniejsze dla klienta. Aby jak najkorzystniej kupić kosmetyk, można porównać ceny i wybrać najtańszy. Dodatkowo można przeczytać skład przed zakupem.